Gry rekreacyjne
W ofercie obozów sportowych Progress-Camp znajdują się dyscypliny, które kształtują szybkość (sporty drużynowe), zwinność (Rugby Tag), wytrzymałość (kajaki, rowery wodne), a także siłę (crossfit). Wiele dyscyplin rozwija także koordynację ruchową (slackline, fitness), jednak żadna z nich nie kształtuje precyzji ruchu aż tak mocno, jak wszelkiego rodzaju gry zręcznościowe. W programie obozów Progress-Camp znajduje się aż 5 gier rekreacyjnych: boule, kręgle fińskie, KUBB, krokiet oraz discgolf. Poniższy artykuł dotyczy pierwszych czterech z nich, a jeśli chcielibyście dowiedzieć się czym jest disc golf zapraszamy TUTAJ.
Boule, to chyba najbardziej znana z pięciu proponowanych przez nas gier zręcznościowych. Boule to ciężkie metalowe kule, które rzucane są przez zawodników w taki sposób, aby znalazły się jak najbliżej „świnki”, czyli małej drewnianej kulki. W momencie, kiedy wszyscy gracze wyrzucą swoje kule, gracz, którego bula leży najbliżej świnki zdobywa punkty – liczone za wszystkie kule leżące bliżej świnki niż najbliższa kula przeciwnika. Rozgrywka może być prowadzona w trzech wariantach: single (jeden na jednego, każdy zawodnik ma po 3 kule), dublety (dwa zespoły liczące po dwóch graczy i każdy z nich ma 3 kule) oraz triplety (dwa zespoły po 3 graczy, każdy z nich ma po 2 kule).
Kręgle fińskie (Mӧlkky), to 12 drewnianych kołków (kręgli), oznaczonych numerami od 1 do 12. Gracze mają do dyspozycji również jeden większy kołek rzutowy, którym naprzemiennie rzucają w kierunku kręgli. Jeśli uda im się zbić wiele kręgli, otrzymują tyle punktów ile kręgli udało im się zbić. Jeśli natomiast przewrócą tylko jeden kręgiel, otrzymują tyle punktów, jaki numer widniał na zbitym kręglu. Trudność gry polega na tym, że kręgle po zbiciu ustawiane są w miejscu, w którym ostatecznie wylądowały, a co za tym idzie, odległości między kręglami zwiększają się wraz z biegiem gry. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie 40 (lub 50, 60) punktów, zwycięża grę.
Kolejną grą, w którą zagramy na koloniach sportowych Progress-Camp jest KUBB. Jest to gra wywodząca się ze Szwecji, nazywana często jako „szachy Wikingów”. Gra składa się z kilkunastu drewnianych klocków: 1 król, 10 obrońców oraz 6 kołków do rzucania. W grze bierze udział dwóch graczy.
Na początku gry każdy z graczy bierze 1 kołek, ustawia się po przeciwległych stronach wyznaczonego pola i rzuca jak najbliżej ustawionego po środku króla. Gracz, który był bliżej (ale nie dotknął króla) rozpoczyna grę. Rzuca sześcioma kołkami w kierunku 5 obrońców przeciwnika. Następuje tura przeciwnika. Bierze on wszystkich obrońców, którzy zostali przewróceni przez przeciwnika i przerzuca na drugą stronę pola (za króla i przed linię obrońców przeciwnika). Następnie rzuca sześcioma kołkami w obrońców przeciwnika, zaczynając od tych przerzuconych, którzy jeśli zostaną trafieni po raz drugi, zostają wyeliminowani z gry. W momencie, kiedy wszyscy obrońcy przeciwnika są zbici, gracz może zbić króla, co da mu zwycięstwo w grze. Jeśli przypadkowo król zostanie zbity przed obrońcami przeciwnika, gracz który go trafił, od razu przegrywa grę.
Krokiet to gra na pewno nie polegająca na jak najszybszym zjedzeniu krokietów 🙂 Krokiet, to gra, której korzenie sięgają połowy XIX wieku, kiedy to świat, a właściwie na razie tylko Anglia, usłyszały o jej istnieniu. Każdy z graczy za pomocą drewnianego młotka, musi przetoczyć swoją kulę przez 6 metalowych bramek, w odpowiedniej kolejności. Po takim zdaniu, można stwierdzić, że gra jest banalnie prosta, ale biorąc pod uwagę fakt, że bramki są o szerokości około 10cm, a na trasie jest jeszcze kilku innych graczy, którzy tylko czekają, aby móc wybić naszą kulę daleko po za pole gry, to okazuje się, że jest ona bardziej wymagająca.